Speciaal op verzoek van Joelle een nieuw verslag! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Zoë Vos - WaarBenJij.nu Speciaal op verzoek van Joelle een nieuw verslag! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Zoë Vos - WaarBenJij.nu

Speciaal op verzoek van Joelle een nieuw verslag!

Blijf op de hoogte en volg Zoë

19 Maart 2014 | China, Sjanghai

Na een verzoekje van een van mijn lieftallig zusje om weer een blog te schrijven.... hier is hij dan. Sister enjoy!

Het is alweer 3 weken geleden dat ik mijn laatste blog online heb gezet. Wat vliegt de tijd toch snel en wat gebeurd er toch veel. maar toch moet ik heel goed nadenken en mijn agenda erbij pakken om terug te halen wat ik ben gedaan.

Natuurlijk hebben we ons weer heerlijk laten verwennen in de leuke restaurantjes waar ze noodle soep, sushi, dumplings, rijstmaaltijden, bordjes hamburger en pizza serveren. De ene plek heeft nog een mooiere aankleding dan de andere. Maar het heeft ook wel wat om op straat bij een klein tentje aan te schuiven en dan de heerlijkste sushi rollen geserveerd krijgen. In de avonden vermaken we ons de laatste tijd met de meiden (Florance, Moniek, Anna, Charlotte, Kristel en ik) veel in de French Consession. Dat ligt eigenlijk in het midden van het centrum van Shanghai. Er wonen hier heel veel expatters vanwege de gezellige knusse straatje, de lagere woningen en en design winkels. Een bepaald straatje kunnen we ons vooral goed in vinden. Je kunt het een beetje vergelijken met de Korenmarkt in Arnhem en de Varkensstraat erachter. Kroegjes aan weerszijde, mensen staan op straat te eten en een biertje te drinken. Heerlijk weer gezellig, knus genieten van een speciaal biertje in een kroeg i.p.v. weer in een nachtclub hangen. Voor tijdens heten heb ik ook nieuwe woorden geleerd die heel goed van pas komen hier. Thuis hou ik namelijk best wel van wat sambal op mijn eten maar hier is het niet een beetje. Waar mensen in Nederland vinden dat ik veel sambal eet zeg ik hier in mijn beste Chinees, fonetisch geschreven, Boe La (geen pittig) of Wee La (beetje pittig). Ondertussen weet ik wel dat ik niet ga eten bij de oh zo aantrekkelijke straat BBQ's hier overal op straat 's nachts. Vriendinnen hebben er van genoten en hoorde de volgende dag van hun baas dat de nachtelijke BBQ's hond, kat en rat grillen. Alleen de vis is echte vis. Mijn straateten is tot nu toe wel goed bevallen. Vermijd het vlees wel een klein beetje verder is het heerlijk en spot en spot goedkoop. En ze zijn ook zo aardig die Chinese. Ik gebaar naar iets op de kraam en zeg Yi (dat betekende 1) of Arrrgg (dat is 2). Vervolgens stellen ze me allerlei vragen waar ik niks van snap. Ik haal mijn schouders op en zeg in het Nederlands 'Doe maar iets!" en de Chinese begint te lachen en flanst iets voor me in elkaar. Vanavond was het een soort brood deeg met banaan en sesam zaadjes gebakken op de plaat. Heerlijk! Ga morgen de ananas en de dag erna die het het ei proberen. :P

Voor mijn werk ben ik ook nog naar de Shanghai Beurs 2014 geweest. Dit was de allereerste keer dat het werd georganiseerd in Shanghai. Voor degenen die de Dutch Design week kennen, dat is het alleen dan nog heel erg kleinschalig. Maar alle grote merken hadden zich er wel op verzameld. Inclusief dat we de ontwerper van Jaguar aan het werk konden zien hoe ze prototypes maken. Ze beginnen met een body van hout en schuim en daaroverheen modelleren ze een speciale klein.

Om ff de toerist uit te hangen zijn we naar Qibao Acient Town geweest afgelopen zondag met de Crazy Shanghai Family. Wij gingen daar om de attractie, oude China, te zien maar wij waren zelf een attractie. Er komen ook veel Chinese toeristen op af die geen westerse mensen gewend zijn. Dus iedere (groeps)foto die wij maakt van onszelf werd nog 5x extra gemaakt door een stel toeristen. Hahah! En bij het instappen op een schattig bootje voor een tripje over het water stond het hele plein en de brug volg met fotograferende Chinese. We hebben maar gelachen en gezwaaid als de koningin. Om ook iets actiefs te doen hebben we vorige week gehockey. Was een uur reizen maar het was het was het waard. Alleen de spierpijn 3 dagen lang erna was iets minder. Heb nog nooit zo'n spierpijn gehad. Bij iedere keer dat ik opstond van mijn stoel leek het wel alsof ik een bal in mijn reet had zitten en liep ik ook zo! hahah! Gelukkig was ik niet de enige... volgens mij was mijn spierpijn zelfs het minst erg. En neeeee niet omdat ik niet de longen uit mijn lijft heb gerend.

En het weer was trouwens heerlijk!!! De afgelopen 2 weken wordt het weer steeds mooier. Afwisselen loop ik dagen in een t-shirt of een trui aan. Dat mag ook wel van mijn. Ben waarschijnlijk door de afgenomen weerstand door vermoeidheid, afwisseling van koud en warm weer en toch andere ziektekiemen vorige week goed ziek geweest. Heb 3 dagen op bed gelegen met koorts. Verschrikkelijk (saai) was dat. Gelukkig werkt Jos vaak ook eind van de middag/avond dus kon hij me mooi vermaken over de skype. ;) Geluk bij een ongeluk zeg maar.

Qua huisgenoten is het ook veel leuker geworden. Er is een Chinese Geordie uit Newcastle is hier komen wonen en een Schotse man van mijn leeftijd die hiervoor al 2 jaar gewerkt heeft in Bejing. Super gasten, een stel gekke engelse bij elkaar die ook zo feesten en zichzelf kapot drinken! Bracht meteen leven in huis. Steeds vaker zitten nu de oude huisgenoten ook gezellig in de huiskamer. Vele malen beter dan daarvoor. Met het mooie weer zitten we nu ook heerlijk op het dak!

Qua visum hebben we wel ff een schrikmomentje gehad hoor. Ik ben hier op een F-visum binnen gekomen maar dat visum bestaat sinds een paar weken niet meer. Het F-visum is veranderd naar een M-visum. De politie zegt nu dat je op deze visums geen stage mag lopen in China. Een paar vrienden hebben bezoek gehad van de politie op het werk en hebben ff zitten zweten op het politiebureau. Uit voorzorg mochten ze een paar dagen niet werken. De vrienden hangt nu een flinke boete van een paar honderdjes boven het hoofd. Het blijft allemaal vaag maar zoals we nu weten is dat we het goed visum hebben en er niks aan de hand moet zijn. Gevalletje corrupte politie waarschijnlijk. D

Stappen hebben we natuurlijk ook weer gedaan in het weekend. Na nog wat nieuwe clubs te hebben bezorgd zoals Bare Rouge, exclusievere club met uitzicht over de Bund, vonden we het afgelopen zaterdag tijd voor een Apres ski feestje georganiseerd door de Nederlandse vereniging in Shanghai. Foute Nederlandse en Duitse muziek, Heidi-pakjes, een hoop expatters van alleen Nederlandse afkomst, halve liters bier en het mooiste van allemaal..... echte kaas!!!!

Nog wat grappige dingen die me zijn opgevallen:
- Heel stom maar het is me pas een paar weken geleden echt opgevallen. Wat weinig kinderen je hier op straat ziet. 3 roomies geven les op een school voor wat rijkere kinderen. Die kinderen hebben vaak wel een broertje of zusje maar dan 10 jaar jonger. Rijke Chinese sparen 10 jaar om de boete te kunnen betalen van het krijgen van een tweede kind.
- Ik ving op dat in China zogenaamde nep eieren in omloop zijn. Het eigeel, eiwit en de schaal worden levensecht nagemaakt in de fabriek. Dat is goedkoper dan het houden van echte kippen al zitten ze op elkaar gestapeld zoals in Nederland. Mijn collega's knikte allemaal meteen toen ja toen ik vroeg of dit waar was. Maar de eieren in de supermarkt waren wel echt zeiden ze. Mijn volgende vraag was dus: 'Hoe zie je dat verschil dan?" En toen vielen ze allemaal stil, keken elkaar aan en moesten ongemakkelijk lachen. Dat wisten ze niet. Schijnt nu dat je het kan herkennen aan dat echte eieren een velletje hebben tussen het eiwit en de schaal en nep eieren hebben dat niet.
- Ook de melk is niet echt hier. Alle melk is hier poeder melk omdat dat ook veel goedkoper is dan het houden van koeien. Ik vond het nogal een raar idee dat je geen echte melk drinkt tot mijn collega's mij erop attendeerde dat wij onze baby's toch ook wel poedermelk geven. Maar toch.... ik heb liever echte melk. De smaak ik niet raar ofzo hoor. Verse melk smaakt ergens tussen houdbare melk en verse melk in. Als je het even laat staan merk je wel dat het een raar goedje is. Wordt een soort plakkerige brei met bubbeltjes.
- Chinese in te korte rokjes! Ik kijk hier grotendeels de hele dag naar beneden naar mensen maar zelf ik kon hier de blote billen zien. :0
- En wat stuurt Jos toch een mooie zonsopgangen als hij naar zijn werk gaat. Die zie je hier dus echt echt echt niet. Ook hier waren mijn collega's van onder de indruk. Dat zie je alleen als je de bergen ingaat een stuk buiten Shanghai. De Duitse collega's zeggen dat na een half jaar in de smok je echt zult genieten van de schoonheid van de zonsopgang in Europa en de natuur die je hier in Shanghai amper ziet.

Sorry voor iedereen die te weinig van mij hoort. Het gaat hier allemaal zo snel en er is te weinig tijd om overal aan te denken. Maar stuur gerust eens een mailtje met wat er allemaal bij jullie gebeurd. Ben heel benieuwd! Als ik als een sardientje gepropt sta in de metro heb ik wel tijd om dat te lezen en iets leuks terug te sturen.

Tot de volgende keer!
XXX

  • 31 Maart 2014 - 13:47

    Angelique:

    Hoi Zoe, leuk om steeds wat te lezen en de foto's te zien. Je doet het harstikke goed en fijn dat de tijd opschiet dat Wies komt. ben benieuwd naar de foto's dan.
    we missen je aanwezigheid in holland wel hoor. Woensdag gaan we naar Lois toe en zullen er ook een borreltje [baileys dan] [frisdrankje] drinken op jou. Caro is naar een open dag voor writing voor performance geweest. Ze weet niet of ze dit jaar haalt bij cultureel erfgoed. Het is alleen jammer dat er maar 16 aangenomen worden dus weer een toelatingsexamen en afwachten.Deze studie is in Utrecht. Je bent eerder op de hoogte dan wiedan ook behalve joop en ik. Zo zie je maar weer ver weg en toch dicht bij. Wordt vervolgd. Ze schrijft zich ook voor de zekerheid in voor geschiedenis. Ik ben benieuwd naar volgende foto's dus ik blijf kijken.dikke kus Angelique

  • 01 April 2014 - 05:00

    Zoe:

    Ni Hao Angelique,

    Wat leuk om je berichtje te lezen zeg! Ik zal natuurlijk weer foto's posten bij mijn volgende blog. Maar als je meerdere foto's wilt zien moet je maar even via Facebook kijken. Daar staan er nog veel meer.
    Phhh Caro zoekt de studies er wel op uit zeg. Maar over writing heeft ze het wel eens vaker gehad nietwaar. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Ik zal voor haar duimen!

    Doe Lois maar een flinke verjaardagknuffel van mij!
    Liefs Zoe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zoë

Via dit medium kunnen jullie mijn avontuur in Shanghai blijven volgen. Ik zal mijn best doen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de leuke activiteiten :P

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 9832

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 04 Augustus 2014

Shanghai, China

Landen bezocht: