First week - Reisverslag uit Sjanghai, China van Zoë Vos - WaarBenJij.nu First week - Reisverslag uit Sjanghai, China van Zoë Vos - WaarBenJij.nu

First week

Blijf op de hoogte en volg Zoë

13 Februari 2014 | China, Sjanghai

Zo dag 6 in China zit er bij op. Misschien was het door de cultuurshock, het besef dat je vrienden en familie lange tijd niet gaat zien, de lange reis, dat niemand je verstaat, dat alles zo onbekend is ed maar de eerste dagen moest ik erg wennen. Zeg maar gerust dat ik het niet zo naar mijn zin had. Maar dat ik helemaal weg! Heb het nu heel erg naar mijn zin ;) ;)

Alvast wat dingen die me zijn opgevallen, gebeurd zijn of gwn grappige dingen:

- De wc's zijn (begrijpelijk vanwege de lengte) op het vliegveld erg laag. Zo laag dat ik naar beneden 'viel'. Zoals je je weleens vergist in de hoogte van de traptreden.
- De aanbevolen (met handgebaren begreep ik dat zij hem ook gebruike) tandpasta die smaakt naar BUBBELGUM !
- Chinese hebben de gewoonte om hun volledige neusinhoud op de grond te blazen/spuiten. Nee niet snuiten dat woorden is veel te zacht voor deze activiteit. Je ziet het zelf keihard door de lucht vliegen. Bah
- Sommige Chinese hebben lichtgevende wieltjes onder hun trolly's.
- Aan het stuur van de scooters zijn grote overhandschoenen bevestigd tegen te kou. En sommige hebben dan zelfs nog een soort slaapzak over hun benen en borst gedrukt tegen de koud.
- Om bij de kou aan te komen. Chinese weten niet hoe je huizen en kantoren moet isoleren en dubbel glas moet zetten. Het is hier binnen dus bijna net zo koud als buiten aangezien bij geen enkel appartementencomplex centrale verwarming heb. Als je geluk hebt heeft je kantoor dat wel en zit je warm en als je pech heb heeft je kantoor dat ook maar wordt er door de regering bepaald wanneer en of hij aangaat. Wij hebben geen van beiden. Er zijn geen heaters en centrale verwarmingen. Dus wij hebben losse verwarmingen bij het bureau staan, thermo-ondergoed aan, meerdere truien, sjaal, jas, deken over je benen, kruik onder je trui en dan heb ik het nog steeds koud! Ons appartement heeft wel heaters. Maar die produceren niet voldoende warmte om het echt warm te krijgen. En een Amerikaan als huisgenoot die de heater uitzet als hij het genoeg vind help ook niet mee. Heb mezelf maar een elektrische deken cadeau gedaan. :)
- Overal waar ik kom kijken er wel een paar Chinese even (of voor langer) op vanachter hun Youku (Chinese youtube) om mij van top tot teen te bekijken. Maar gelukkig zijn hier veel meer grote buitenlanders dus valt het best mee.
- Iedereen luncht hier in de middag buiten de deur of laat het brengen. Dit omdat Chinese 3x per dag warm eten. En mijn Chinese collega's snappen niet dat ik de dag door kan komen op 4 boterhammen en een banaan. Maarja het eten is hier dan ook spotgoedkoop dus ik eet heerlijk mee. 4 euro voor een maaltijd in een duurder restaurant en 1-2 euro als ik met de Chinese collega's eet bij hun lokale tentjes. Onhandig is wel dat ik daar niks kan lezen en dat er daar wel heeeeellll veeeeelll gestaard word. Zelfs mijn Duitse collega's die al 3 jaar hier wonen eten daar niet. Waarom precies weet ik niet. Maar het is super lekker en spotgoedkoop alleen je moet wel zorgen dat je altijd was desinfectie middel meeheb voor je servies ed. Voor mij is het avondeten.
- Op straat is het een beetje survival of the fittest. Er zijn wel zebrapaden en stoplichten voor voetgangers maar volgens mij zijn die alleen bedoeld zodat je als lopen precies weet op welke m2 je mag lopen. Scooters en auto's rijden er gewoon doorheen.
- Het is hier ook niet raar om zomaar ineen op een weg waar ze 50 km/h rijden je scooter stil te zetten en iets vanonder je zadel te pakken.
- Of op weg naar een fabriek met 80 km/h net buiten Shanghai weken wij met de auto uit voor een mannetje die wel ff midden op de weg stond met een grote ladder en bezig met met het riool. Dus ook de weg lag open.
- Als je ergens heen wilt moet je zorgen dat je altijd het adres in het Chinees op papier of foto meeheb anders komt je hier nergens met de taxi. Al is er wel een servesnummer dat je kan bellen die die zegt in het Chinees tegen de chauffeur wat jij in het Engels hebt gezegd.
- Scooters en motoren op brandstof zijn hier verboden. Alles scooters rijden op elektriciteit. Nog gervaarlijkers dus want je hoort ze niet aankomen.
- Afgelopen zaterdag ben ik al wezen stappen in Shanghai. In de Perry's, een internationaal cafe waar de wodka-cola serveren in emmers en er op alle muren geschreven mag worden wat je maar wilt. Om de avond af te sluiten in de nachtclub Muse, met van die dure tafel die wel 1000 euro kosten (heb ik gehoord) om aan te mogen zitten. Maar waar het dansen en aan de bar zitten niks kost :p Leuke dingetje vanwege het tijdsverschil. Bij thuiskomst om 6:00 in de ochtend was iedereen lekker actief op de whatsapp.

Verder zijn me ook minder leuke dingen opgevallen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de tegenstelling zo dicht langs elkaar afspelen.
- De hoofdstraten en metrostations zijn hier erg schoon maar daarentegen lijkt het wel alsof ze alles in de zijstraten mikkeren waar de Chinese wonen in kleinere huisjes. Dat is soms net een vuilnisbelt.
- In de stad waar ik was voor het bezoeken van een fabriek staan er dik dure auto's naast tendzeilen huisjes van mensen die wonen bij hun klein akkertje om hun inkomen mee te verdienen. Met bergen plastic afval ernaast.
- Aan de ene kant van de straat staan er hele dure auto's in de etalage en aan de andere kant wonen hele gezinnen op 15 m2 zonder echte bedden. De bank daar slapen ze op, eten ze op, spelen ze spelletjes op, verkopen ze hun spulletjes, kijken ze tv op en alles wat je nog meer doet. En dan ook zonder heaters....

Stage bevalt tot nu toe heel erg goed. Er zijn ongeveer 15 werknemers hier op de locatie Shanghai maar er zijn maar een stuk op 7 (incl mij) die echt een bureau hebben. De andere zijn steeds op reis tussen de verschillende fabrieken. Op kantoor zit ik nu met 3 Chinese en 2 Duitsers. Allemaal redelijk jong dus wel erg gezellig. De stageopdracht bevalt tot nu toe ook erg goed. Weet eigenlijk niet precies of ik erover mag praten dus zet voor de zekerheid maar niet online waar ik precies mee bezig ben. Maar het is iets voor Lidle :P Zoals het er nu uitziet willen ze ook graag dat ik de fabrieken hier in China ga bekijken dus zal ik wat zakenreisje moeten gaan maken en China zien. No problem by me is what I said. Ik ga waar jullie me heensturen joh. We beginnen hier rond 9 uur en ga tussen 6 en half 7 naar huis.

Dan nog de huisgenoten waar iedereen naar vraagt. Volgens mij wonen we met zijn zessen in huis: Jack (Engelsman, werkt hier al ruim 2 jaar af en aan als tourgids. maar is nu between jobs), Fred (Fransman, volgt college's), Jordan (Canadese meid, geeft engelse les), Sjan (Amerikaanse gast die hier ook al 2 jaar woont) en Victoria (Engels meisje, geeft ook engelse les). Iedereen is hier erg op zichzelf dus ik zie er spreek ze wel af en toe maar ze ondernemen niks samen echt. Jammer maar agh na een dag werken is het ook niet zo erg.

En voor iedereen die denkt dat Chinese alles met stokjes eten ook de rijst, dat is niet waar. De rijst wordt hier gewoon gegeten met stokjes en een lepel. Al is de rijst wel plakkerig genoeg om te eten met stokjes dus dat doe ik ook vaak gewoon. Dus schaam je niet meer als je om een lepel vraagt.

Oh de FB dingetjes die mensen hebben gestuurd. Ik zie de meldingen wel op de mail maar kan niet op FB nog. Moet een VPN regelen maar dat heb ik nog niet gedaan. VPN omzeilt de internetblockade van de regering.

Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn maar vind het wel genoeg zo. Tot de volgende keer. Fijne Valentijn allemaal! XX

  • 13 Februari 2014 - 14:33

    MArlies:

    Wat een leuk verslag alweer Snoe!!!! Heel veel plezier en succes daar nog :) Ik blijf lezen

  • 13 Februari 2014 - 18:52

    Erik Peperkamp:

    Wat een avontuur. Ik ben meteen terug in 1987 toen Elisa en ik in China waren!

  • 13 Februari 2014 - 23:17

    Arjen :

    Super leuk om te lezen. Enjoy!

  • 14 Februari 2014 - 06:37

    Angela:

    Ha Zoe,
    wat leuk jouw ervaringen van de eerste week. Wij herkennen veel. Wat goed van jou om dit op te schrijven! Want binnen no time vind je het allemaal 'gewoon' en vallen de dingen die zo anders zijn als thuis niet meer op. Gelukkig maar, de meeste mensen kunnen zich gelukkig goed aanpassen aan nieuwe situaties. Is wel zo handig!
    Fijn te horen dat je je thuis voelt en het naar je zin hebt! We blijven je volgen!
    Veel liefs, ook van Jos, Angela

  • 14 Februari 2014 - 19:12

    Carla:

    Ha die Zoë , wat super dat we je kunnen volgen. Fijn dat je zo'n uitgebreid verslag maakt. We kijken alweer uit naar het volgende.
    Lieve groeten van Fiel en mij.

  • 18 Februari 2014 - 16:09

    Ilse:

    Zoë, wat een gave tijd ga je tegemoet, als dit al het begin is! Leuk zeg, ben benieuwd wat je allemaal gaat schrijven!

    Groetjes,
    Ilse

  • 21 Februari 2014 - 11:09

    Carla:

    Dag Zoë, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. We zullen er vanavond een glaasje op drinken. We hopen dat het een prachtig jaar voor je wordt.
    Groeten, Fiel en Carla

  • 21 Februari 2014 - 13:21

    Angela:

    Proficiat, Zoe!!! Ook van Jos
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zoë

Via dit medium kunnen jullie mijn avontuur in Shanghai blijven volgen. Ik zal mijn best doen jullie zo goed mogelijk op de hoogte te houden van de leuke activiteiten :P

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 9848

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 04 Augustus 2014

Shanghai, China

Landen bezocht: